Przedszkolna adaptacja.

DO PRZEDSZKOLA WARTO SIĘ PRZYGOTOWAĆ –

PORADY DLA RODZICÓW

Dla malucha, który wcześniej nie przebywał w grupie rówieśniczej, przedszkole jest wielkim  przeżyciem. Dotąd pozostawał w domu z bliskimi osobami. W znanym otoczeniu czuł się  pewnie i bezpiecznie. Przedszkole, może więc napełnić go strachem. Dziecko czuje się zdezorientowane i tak jak dorosły odczuwa lęk przed nowym i nieznanym. Musi przecież zmienić wiele swoich przyzwyczajeń. Niektóre dzieci radzą sobie z tym dobrze inne nieco gorzej. Warto już wcześniej popracować nad niektórymi umiejętnościami.
6 UMIEJĘTNOŚCI CENNYCH DLA MAŁEGO DEBIUTANTA
1. JEDZENIE – im bardziej dziecko jest samodzielne przy stole, tym lepiej dla Niego. Zawsze jednak, jeżeli jest taka potrzeba, uczymy wszystkich czynności związanych z jedzeniem, m.in.: prawidłowego gryzienia, przeżuwania, połykania, posługiwania się sztućcami, estetycznego spożywania posiłków, kulturalnego zachowania się przy stole. W naszym przedszkolu posiłki podawane są w formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb dziecka. Jeżeli jest taka potrzeba każdą potrawę kroimy, rozdrabniamy czy miksujemy. W towarzystwie rówieśników dzieci najczęściej zjadają wszystko, zapominając,że dotychczas nie lubiły jakiś potraw. Jeżeli maluch nie ma alergii lub nie ma innych przeciwwskazań lekarskich, zachęcamy do poznawania nowych smaków. Każdy maluch musi  mieć pełny brzuszek
2.UBIERANIE – na doskonalenie tej umiejętności jest jeszcze czas. Dobrze jednak, by debiutujący przedszkolak chociaż próbował współdziałać podczas ubierania. Jeśli umie więcej, tym bardziej wielkie brawa!
Przedszkolna garderoba powinna być wygodna i nie może sprawiać kłopotów. Unikajmy sukienek, spódniczek, spodni z paskami lub z trudnymi do odpięcia guzikami /najlepiej sprawdzają się spodnie na gumce/. Rękawy swetra lub bluzki muszą być łatwe do podciągnięcia. Z różnych fasonów kapci najlepiej sprawdzają się wysuwane lub zapinane na rzepy /chyba, że musi być to obuwie ortopedyczne/.
I pamiętajmy, że w czasie zajęć maluch może czasami się pobrudzić. To bardzo dobrze, że mały odkrywca chce wszystkiego dotknąć – w ten sposób przecież poznaje świat. Zamiast karcić go za plamy na bluzeczce czy spodniach, lepiej kupować Mu takie ubranka, które można często prać.
3. MYCIE – przede wszystkim rączek i ząbków – na tym głównie skupia się przedszkolna higiena. Uczymy i doskonalimy takie umiejętności, jak: odkręcanie i zakręcanie kurków kranu, pasty, prawidłowe szczotkowanie ząbków, dokładne płukanie jamy ustnej, mycie rąk z użyciem mydła oraz ich wycieranie.
4. KORZYSTANIE Z TOALETY – nowe dzieci od początku poddawane są treningowi czystości. Jeżeli jednak któreś używa pieluszki, uczymy kontrolowania i sygnalizowania czynności fizjologicznych /słowem lub gestem/, korzystania z nocniczka bądź sedesu. To trudna sprawa jednak wszyscy chcemy, aby nasz maluch odniósł sukces. Oczywiście każdemu może zdarzyć się awaria, zwłaszcza na początku, gdy stres jest największy. Nigdy jednak nie obwiniamy za nią dziecka. Idziemy, dalej do przodu aż do osiągnięcia sukcesu.
5. POROZUMIEWANIE SIĘ – poinformujcie Państwo nauczycieli o sposobach komunikowania się Waszego dziecka, o tym, jak zgłasza, że jest głodne, spragnione, smutne czy zdenerwowane. Te uwagi bardzo ułatwią nam zabezpieczenie wszystkich Jego potrzeb.
6. ZABAWA Z RÓWIEŚNIKAMI – przeważnie małe dzieci lubią towarzystwo innych maluchów, nie umieją się jednak jeszcze z nimi bawić. Można wykorzystać wakacyjne chwile na placu zabaw czy pobyt np. na plaży, by maluch wprawiał się w zabawach z rówieśnikami. Jeżeli Państwa dziecko stroni od innych, nie nawiązuje kontaktu, woli bawić się samo – nie martwcie się, takie sytuacje czasami się zdarzają. Po bliższym poznaniu, postaramy się temu  zaradzić.
Drodzy Rodzice! Jeżeli tylko możecie, pozwólcie Waszemu dziecku doskonalić się w osiąganiu samodzielności, ćwiczcie razem z Nim ważne przedszkolne umiejętności. Dla Waszego malucha pierwsze tygodnie pobytu w grupie rówieśników będą nieformalnym, ale ważnym sprawdzianem Jego przedszkolnej dojrzałości. Jeśli malca dobrze przygotujecie, Wam też będzie łatwiej. Szybciej poczujecie radość z tego, że awansowaliście na Rodziców
przedszkolaka.
PRZEDSZKOLNA ADAPTACJA
Spośród wielu procesów adaptacyjnych, przez jakie przechodzi człowiek proces przystosowania się dziecka do przedszkola jest niezwykle istotny, ponieważ pierwsze doświadczenia rzutują później na dalszy rozwój małego człowieka. Dla dzieci, które nie chodziły wcześniej do żłobka pójście do przedszkola, to pierwszy kontakt z grupą innych dzieci i duża zmiana w dotychczasowym w życiu. Maluchy w różny sposób przyjmują te zmiany. Jedne akceptują je szybciej, inne wolniej. Dla wszystkich jednak jest to sytuacja wzbudzająca silne emocje.
Aby zapewnić nowym dzieciom bezstresowe i łagodne wejście w nową grupę społeczną opracowaliśmy w naszym przedszkolu program adaptacyjny „ Jestem sobie przedszkolaczek nie grymaszę i nie płaczę”, którego działania skierowane są zarówno na dzieci, jak ich rodziców.
 Przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej dobrze byłoby zapoznać malucha z nowym otoczeniem. Możecie Państwo wspólnie obejrzeć budynek, plac zabaw i teren wokół ośrodka. Zapraszamy również na zajęcia otwarte podczas których maluch zapozna się z dziećmi, zwiedzi pomieszczenia, pozna przyszłe panie.
 Opowiadajcie o tym, co dzieje się w przedszkolu. W miarę możliwości można też dostosować rytm dnia w domu do rytmu przedszkolnego.
 Na początku maluch może przychodzić do przedszkola z ukochaną przytulanką- pocieszycielem, która w razie potrzeby będzie obiektem zastępczym mamy
 Czas pobytu nowych dzieci w przedszkolu, w miarę możliwości nie powinien być zbyt długi (najlepiej do 4 – 5 godz.). Przynajmniej w pierwszych dniach przebywania malucha w grupie można regulować ten czas i odebrać Go wcześniej.
 Zawsze należy pożegnać się z dzieckiem. Nie można wychodzić bez uprzedzenia. Pożegnanie powinno odbywać się bez pośpiechu, a jednocześnie bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Najkorzystniej jest pozostawić dziecko pod opieką nauczycielki, która najlepiej zorganizuje mu czas. Często bywa tak, że choć dziecko płacze i nie chce „puścić” mamy, to kiedy już jej nie widzi, szybko zaczyna się bawić i nie pamięta
o porannych łzach.
 Dla właściwego przebiegu procesu edukacji przedszkolnej ważne jest nawiązanie dobrego kontaktu i stałej współpracy z nauczycielkami. Warto dowiadywać się o różne sprawy dotyczące pobytu dziecka w przedszkolu, np. jak wyglądają jego kontakty z rówieśnikami, czy umie współpracować w grupie, jak radzi sobie podczas zajęć itp.
Dobrze też zapytać o to, nad czym należałoby popracować w domu.
 Pamiętajmy, że opinie i uwagi nauczycielek, czasami trudne do zaakceptowania, nie są wynikiem negatywnego stosunku do Państwa dziecka, ale głównie wynikają z troski o Waszą pociechę.
Według badań dla rozwoju dzieci bardzo ważne jest przyzwyczajenie ich do działania w grupie rówieśników, wykształcenie w nich ciekawości świata, umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów, wytrwałości w wykonywaniu zadań i pewności siebie. Te umiejętności są dzieciom niezbędne, aby później mogły dobrze radzić sobie w szkole. A kształtuje je właśnie przedszkole

Anna Stępniak – dyrektor
Magdalena Pękała – nauczyciel I oddziału przedszkolnego